חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חריגות בנייה – טיפול עורך דין

מהי חריגת בנייה?

חריגת בנייה הינה בעצם כל סוג של בנייה, אשר בוצע ללא היתר כדין. זוהי עבירה פלילית על חוק התכנון הבנייה, ולצערנו, אנשים רבים מבצעים חריגות בנייה ללא ידיעת החוק, וללא ידיעה שהם עברו על החוק. חריגות בנייה יכולות להיות רבות ומגוונות, משתנו בהתאם לגורמים שונים כגון שטח הבנייה, גובה הבנייה, סטייה מתוכנית הבנייה, ועוד. דוגמא פופולארית לחריגות בנייה היא חריגות בנייה בבית פרטי או חריגות בנייה בבית משותף, כאשר חלו שינויים בבנייה, משלב התכנון. זה יכול להתבטא בתוספות חדרים, הרחבת בית פרטי, סגירת גינה משותפת, הוספת קירות מעל רחבה מרוצפת, הוספת מבנה עזר, סגירת מרפסת ועוד.

 

חשוב להבין, חריגות בנייה מתרחשות בכל עיר ואיזור בארץ. נהוג לחשוב כי מרבית חריגות הבנייה מתבצעות בעיקר במושבים, אולם גם בערים רבות כגון בחולון, בת ים, בראשון לציון ועוד, אנו עדים לחריגות בנייה רבות. בתל אביב, חריגות בנייה הפכו לדבר שבשגרה, עורך דין לחריגות בנייה יכול בהחלט להקל על ההליך ולסייע להפוך את חריגת הבנייה, לחריגה מותרת.

 

 

חריגת בנייה מותרת

חריגת בנייה מותרת הינה חריגת בנייה אשר קיבלה היתר מוועדת התכנון המקומית, וכוללת את תרשים המגרש או החלקה של הנכס. בכדי לקבל היתר לחריגת בנייה, יש לעמוד בתנאים פרוצדוראליים שונים כגון הגשת מפות ושרטוטים שונים, וכן על מגיש הבקשה להוכיח כי חריגת הבנייה אינה מפריעה לדיירים ולסביבה, בעיקר במקרים בהם מדובר בחריגת בנייה בבית משותף או בבית קרקע.

חריגת בנייה לפרגולה

לא רבים יודעים זאת, בניית פרגולה נחשבת לחריגת בנייה, מכיוון שעל פי חוק, לא ניתן לבנות פרגולה או לסגור את המרפסת ללא אישור מתאים. הפרגולה, כך מגדיר החוק, היא מבנה ללא קירות, אשר תקרתו אינה נטויה, אינה נשענת על עמודים, ואינה משופעת. אגב, אין הבדל מבחינת החוק בין פרגולה ממתכת לבין פרגולה מעץ. ניתן לאתר את הפרגולות באמצעות צילומי אוויר, על ידי רשויות החוק, ואלו שולחות צו הריסה או קנס כספי גבוה.

חשוב להוסיף, כי רשויות החוק יודעות להבדיל על פי התמונות בין פרגולות בעלות היתר, לבין פרגולות אשר נבנו ללא היתר.

 

ייעוץ משפטי לחריגות בנייה

ברוב המקרים, אנשים מבצעים חריגות בנייה בתמימות מוחלטת, ללא ידיעה כי מדובר בעבירה פלילית. על מנת לבצע הסדרה של חריגת הבנייה, בין אם מדובר בחריגת בנייה בשטח ציבורי או פרטי, יש להתייעץ עם עורך דין לחריגות בנייה.

[pojo-form id="709"]

 

מדובר בתחום מורכב, לא נגיש למרבית הציבור, ועל כן חשוב להתייעץ עם עורך דין מנוסה ומומחה בתחום. עורך דין לחריגות בנייה יכול לכוון, להדריך ולהוביל את הלקוח למצב של קבלת היתר לחריגת הבנייה, עם מינימום פרוצדורות וללא עוגמת נפש.

 

מס שבח על חריגות בנייה

מס שבח על חריגות בנייה הינו מס שמוטל על ידי הרשות המקומית, ונקבע במגרת התוספת השלישית לחוק התכנון והבנייה.

הרעיון העומד מאחורי מס שבח, הוא כי בוצעה השבחה של הנכס בעקבות אישור תוספות בנייה, ועל כן בעל הנכס עשוי לשלם מס שבח כתוצאה מכך.

שווי המס נקבע על ידי שמאי מקרקעין, ושיעור המס הוא כ-50% מההשבחה.

למשל, במידה ובוצעה בדירה מסוימת סגירה של המרפסת, מה שגרם לעלייה בשווי הבית, בעל הנכס ישלם ככל הנראה מס שבח, אותו יקבע שמאי המקרקעין.

 

התיישנות על עבירת חריגת בניה

ההתיישנות על עבירות בגין חריגות בנייה, עומדת כיום בחוק הישראלי על חמש שנים.

כלומר, לא ניתן להגיש כתב אישום ביחס לחריגת בנייה, אם חלפו חמש שנים ויותר ממועד ביצוע העבירה.
אולם חשוב לציין כי ישנם חריגים לתקופת ההתיישנות, ומספר כלים משפטיים, אשר מאפשרים להתגבר על טענת ההתיישבות.

למשל: אין התיישנות בעבירה נמשכת, שבאופן טבעי מתחדשת מדי יום. כלומר, טענת ההתיישנות לא תחול במקרה בו מדובר בעבירה מתמשכת של חריגת בנייה, שמתחדשת מדי יום ביומו.

למשל, אם נכס מסוים מוגדר כמחסן, אבל בפועל נעשה בו שימוש למגורים, שימוש זה מתחדש ומתמשך בכל יום, ולכן לא תחול עליו עילת התיישנות, וניתן יהיה להגיש תביעה נגד בעל הנכס, על חריגת בנייה.

במקרה בו הובא לידיעתכם כי בוצעה חריגת בנייה בנכס שלכם, ואתם עומדים בפני הליכים משפטיים מול מנהל מקרקעי ישראל או גוף אחר, אנו ממליצים לכם קודם כל, לפני התקדמות כלשהי בהליך, לפנות למשרדנו על מנת לקבל ייעוץ מקצועי ואחראי, אשר ייתן לכם את המענה הטוב והממוקד ביותר.

 

Our goal is to help people in the best way possible. this is a basic principle in every case and cause for success. contact us today for a free consultation. 

Practice Areas

Newsletter

Sign up to our newsletter